Ronald Vuijk

Natuurlijk ben ik trots op onze kennis en de wijze waarop we al eeuwen in staat zijn om het water in ons land te besturen. Dat willen we graag zo houden, want we worden door klimaatveranderingen voor nieuwe uitdagingen gesteld. Dit betekent dat we nu, en voor toekomstige generaties, de verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat eenieder in ons land in vrijheid kan wonen, werken en genieten van water en natuur. Het waterschap heeft daarbij een belangrijke rol. Zonder zorg voor dijken, dammen, sluizen, gemalen en het beheer van talloze wateren zou het wonen en werken in de Nederlandse delta praktisch onmogelijk zijn.

Jongeren willen meer nadenken over een toekomstbestendig Nederland. De gevolgen van droogte en extreme stortbuien hebben een grote invloed op de systemen die het waterschap van oudsher in beheer heeft. Waar water een vitale rol speelt, maken we keuzes; we investeren in een klimaatbestendige inrichting, we spreken nationale kaders af, passen wetgeving aan en trekken samen op met burgers, organisaties en het bedrijfsleven.

Het waterschap hoort niet naar binnen gekeerd te zijn maar samen te werken met inwoners, bedrijven, boeren en andere overheden. De VVD in Delfland wil het waterschap meer richten op haar kerntaken. Inwoners en ondernemers, specifiek de boeren, hebben heel veel gebiedskennis en daar maken we graag actief gebruik van. Kortom, de VVD Delfland gaat graag samen met alle betrokkenen de komende vier jaar actief aan de slag, zodat we kunnen werken aan een veilige, klimaat-adaptieve en toekomstbestendige leefomgeving waarin het prettig wonen, werken en recreëren is voor iedereen op het grondgebied van het Hoogheemraadschap van Delfland.

Inwoners spelen een rol bij het opvangen van water. Elke druppel telt! We stimuleren het afkoppelen van regenpijpen, de aanleg van blauwgroene daken op gebouwen en blauw-groene schoolpleinen, het vergroenen van tuinen (‘tegel eruit, plantje erin’), wateropvang in sterk verstedelijkt gebied. Waterschappen werken samen met boeren, gemeenten, maatschappelijke partners en het bedrijfsleven.

VVD Delfland vindt schoon water van levensbelang om gezond en veilig te kunnen leven. Voldoende water van goede kwaliteit in onze sloten, beken, meren, kanalen en rivieren is mogelijk als het hoogheemraadschap goed samenwerkt met alle partijen. Waterbeheer is teamsport. VVD Delfland ziet het hoogheemraadschap als de spin in het web op het gebied van kennis, denkkracht en innovatieve oplossingen.

VVD Delfland let op uw belastinggeld en gaat verstandig en verantwoord om met de financiële middelen die door inwoners, boeren, bedrijven en organisaties worden opgebracht. De organisatie moet zo compact en krachtig mogelijk zijn Goed waterbeheer en het bewaken van onze waterveiligheid kost geld maar dit doen we tegen aanvaardbare kosten.