VVD wil actieplan ijzeretende bacterie

In de haven van Zelzate (België) is een bacterie aangetroffen die ijzer eet. De bacterie zorgt ervoor dat boten veel sneller roesten dan normaal. Hierdoor kunnen er gaten in boten ontstaan, worden de motoren aangevreten en ook damwanden in de havens lijkt niet veilig. De VVD vreest dat de bacterie zich verder verspreid en roept op tot actie.

“We willen dat snel duidelijk wordt hoe groot het probleem is en wat Delfland er aan gaat doen”, zegt Tom Oostvogels, namens de VVD lid van het Algemeen Bestuur van Delfland. “Dit kan vreselijke gevolgen hebben voor booteigenaren, ondernemers, het werk van Delfland én de waterveiligheid”.

De gevolgen kunnen enorm zijn: hoge reparatiekosten voor eigenaren, zinkende boten, milieuschade door lekkages, afbrokkelende kades doordat damwand opgevreten wordt, sluizen die aangetast worden en misschien zelfs schade aan de waterzuiveringsinstallaties. Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn.

Chris Schram, eigenaar Scheveningse rederij De Willemsvaart, heeft meerdere rondvaartboten. “Het zou een ramp zijn voor iedereen, schepen, kades en metalen bruggen. Dan is alles verloren. Er is zoveel op het water met metaal.'' De ondernemer wil dan dat er ook snel meer informatie komt.

In het open water kan de bacterie zich makkelijk verspreiden, er zijn aanwijzingen dat de bacterie al in een haven in Terneuzen zit. De bacterie veroorzaakt een gevaarlijk soort putcorrosie. Er zijn al gevallen bekend waarbij boten vijftig keer sneller roesten dan normaal, soms wel acht millimeter per jaar. “Als je bedenkt dat een gemiddelde boot soms maar 5 millimeter dik is, dan is duidelijk dat dit een groot probleem is”, aldus Oostvogels.