Samenwerken en markt

De waterschappen zijn een goed voorbeeld als het gaat over opschalen en samenwerken. In 60 jaar tijd is het aantal water- en zuiveringschappen teruggebracht van ruim 2500 naar 23. De VVD vindt niet dat daarom achterover geleund kan worden. Het moet een continu proces zijn om te kijken waar het nog beter kan. De VVD zet zich in voor bestuurlijke vernieuwing die het belang van de ingezetenen en Nederland dient. Goede voorbeelden zijn de samenwerking van de waterschappen in de Unie van Waterschappen, STOWA ( het onderzoeksinstituut van de waterschappen) en het Regionaal Belastingkantoor. Door de belastinginning onder te brengen in deze samenwerking is er voor vele tonnen euro's bespaard. De VVD vindt dat waterschap en gemeenten beter moeten samenwerken om de kosten van afvalwater zo laag mogelijk te houden. Of dat nou is via de rioolbelasting of via de zuiveringsheffing maakt niet uit. Als het voordeel maar bij de belastingbetaler komt. Ook bij beheer en onderhoud in openbare ruimte kunnen waterschap en gemeenten de samenwerking versterken.

Samenwerken aan innovaties, zoals bijvoorbeeld de energiefabriek, moet faciliterend zijn. Het waterschap mag nooit risicovol investeren. De kennis en creativiteit die beschikbaar zijn in de markt, ook bij het MKB, moet het waterschap nog beter benutten om de waterschapspraktijk verder te verbeteren. Daardoor ontstaat meer kruisbestuiving tussen overheden en marktpartijen met als resultaat een optimaal gebruik en mix van bewezen en nieuwe methodieken en technologieën.

Het kan wel

• Goede samenwerking met gemeenten om kosten afvalzuivering laag te houden.
  • Ruimte bieden aan creatieve ondernemers.